RANCANGAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN HARIAN
Minggu
: 16 Hari : Khamis Tarikh : 3.5.2012
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Kelas / Masa
|
1 Maju
/ 10.00-11.30
|
Tema / Tajuk
|
Mari Bertani / Haiwan Ternakan
|
Standard Pembelajaran
|
1.5.1 2.5.1 3.3.4
|
Objektif Pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid berupaya
|
Elemen Merentas Kurikulum (EMK)
|
Nilai murni
- Menghargai, kasih sayang,
bertanggung jawab, berdikari
Keusahawanan - Berniaga
TMK -
Komputer
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Seni kata lagu, gambar, kad perkataan, kad
rangkai kata, alatan permainan boling plastik
|
Penilaian pengajaran dan pembelajaran
|
Murid membina ayat.
|
Refleksi
|
24/24 (1M)
– menguasai
|
STRATEGI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
AKTIVITI
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
CATATAN
|
Set induksi
(5 minit)
1.
Guru memaparkan lirik lagu “Bunyi Haiwan”.
2.
Murid mendengar lagu yang dimainkan.
3.
Guru dan murid menyanyikan lagu
bersama-sama.
4.
Guru mengaitkan pelajaran hari ini dengan
lagu yang dimainkan.
|
Kontekstual-perkaitan
|
Lirik lagu :
Bunyi Haiwan
Saya ayam kok kok kok kok kok,
Saya itik pak pak pak pak pak,
Saya burung pit pit pit pit pit,
Kami bunyi
kok kok kok kok kok,
pak pak pak pak pak,
pit pit pit pit pit
|
Langkah 1
(20 minit)
1.
Guru menunjukkan gambar haiwan.
2.
Guru menyatakan kepada murid gambar haiwan
yang dipaparkan merupakan haiwan ternakan.
3.
Murid diminta menyebut 5 nama haiwan
ternakan berdasarkan gambar.
|
Kemahiran Berfikir :
Menjana idea
Nilai :
Kasih sayang
|
Gambar haiwan ternakan :
- lembu
- kuda
- angsa
- kerbau
- arnab
- itik
- kambing
- ikan
|
Langkah 2 (20 minit)
1.
Guru menunjukkan kad rangkai kata.
2.
Murid diminta memadankan kad gambar haiwan
ternakan dengan kad rangkai kata di papan tulis.
3.
Guru membetulkan jawapan murid.
4.
Perbincangan guru dengan murid tentang
kepentingan haiwan kepada manusia.
|
Kemahiran Berfikir :
Menghubung kait
Nilai :
Bertanggung
jawab
|
Kad rangkai kata :
-membajak sawah
-menghasilkan susu
-mengangkat
barang
-sumber makanan
-menghasilkan telur
|
Langkah 3 (20 minit)
1.
Guru memaparkan contoh ayat yang dihasilkan
daripada padanan kad gambar haiwan dan kad rangkai kata.
2.
Guru membimbing murid membaca ayat tersebut
dengan sebutan dan intonasi yang betul.
3.
Murid membaca ayat secara individu, kumpulan
dan kelas.
|
BCB :
Membaca kuat
Nilai :
Menghargai
|
Contoh ayat :
-Kerbau membajak
sawah.
-Lembu
menghasilkan susu.
-Kuda mengangkat barang.
-Ikan sumber makanan.
-Itik menghasilkan telur.
|
Langkah 4 (20 minit)
1.
Murid diterangkan tentang kata nama am.
2.
Guru mempamerkan kad perkataan kata nama am.
3.
Murid membina ayat mengikut kumpulan.
Kumpulan A dan B – Membina 5 ayat tunggal
berdasarkan kad perkataan kata nama am.
Kumpulan C – Mengisi tempat kosong dengan
kata nama am yang sesuai.
|
Kemahiran berfikir :
Menjana idea
Nilai :
Bertanggung jawab
|
Kad perkataan kata nama am :
-gigi
-rumah
-bilik
-sabun
-kakak
-bapa
-tikus
-sekolah
-kucing
-muka
-ibu
|
Penutup (5 minit)
1.
Guru memberi arahan cara bermain ‘Baling
Boling’.
2.
Beberapa orang murid diminta membaling
boling sehingga jatuh.
3.
Murid yang berjaya menjatuhkan boling
tersebut diminta menyebut nama haiwan yang tertulis pada boling itu dan
diberikan hadiah.
4.
Guru merumuskan isi pelajaran.
|
BCB :
Membaca kuat
Nilai :
Kasih sayang
|
Alatan permainan boling plastik
|
Pentaksiran
1.
Murid menyenaraikan kata nama am mengikut
kumpulan (orang, benda, tempat, haiwan) pada lembaran kerja yang diedarkan.
|
Kemahiran berfikir :
Mengumpul dan mengelas
|
Lembaran kerja 1
|
Pemulihan
1.
Murid memadankan gambar dengan perkataan.
|
Nilai :
Berdikari
|
Lembaran kerja 2
|
Pengayaan
1.
Murid mengisi tempat kosong dengan perkataan
yang sesuai berpandukan gambar.
|
Nilai :
Berdikari
|
Lembaran kerja 3
|
No comments:
Post a Comment